Pige / kvinde16 år
Hej brevkasse, jeg er 16 og Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt man må ryge hash og indtage nikotin på samme tid. Hvad hvis man har en hash-psykose må man stadigvæk indtage nikotin eller kan det påvirke ens mentale sundhed, og gøre psykosen værre? Håber i vil svare.

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Må og må 😉  Det bestemmer du jo selv, om det er klogt/smart/sikkert, det kan jeg desværre ikke svare på, for det afhænger af sammensætningen i din hjerne.
Det jeg kan sige noget om er, at med de nikotinprodukter der er på markedet i dag, som er meget stærkere en alm. cigaretter, og hvor du kan indtage næsten uanede mængder nikotin på meget kort tid, så er der en større risiko for at bliver “nikotinskæv”/få en nikotinforgiftning.
Hash er også blevet meget mere potent så risikoen for at få negative oplevelser ved at indtage THC/hash er også blevet væsentlig større.
Så det afhænger af mængden af THC, mængden af Nikotin og sammensætningen af signalstofferne i din hjerne. 3 ubekendte som du blander sammen og som der ikke er nogen der kan svare på om det er smart at gøre.
Så et venligt råd herfra ville være – lad være, men det er dig der styrer, men nu har du fået nogen guidelines.
Hvis du har en hashpsykose, så har du i forvejen en ustabilitet i hjernen, og der er undersøgelser der viser at mennesker med psykisk ustabilitet, får det bedre psykisk når de ikke indtager nikotin. Så der er jeg på lidt mere sikker grund, i at anbefale at du ikke indtager nikotin og THC.
Skriv gerne igen hvis du vil have uddybet svaret
mvh
Flemming