Pige / kvinde15 år
Jeg har en hash psykose og tager ikke medicin. Jeg har haft det i 6-7 måneder og er stadig i tvivl om cigeratter, puff bars uden thc og snus kan gøre min psykose værre. Jeg har ikke prøvet endu da jeg har vrangsforstillinger og tror jeg vil dø eller noget i den stil. Jeg savner en smøg en gang i mellem og vil rigtig gerne. Kan i hjælpe?

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Kære dig
Først håber jeg det går fremad med din psykose, motion og træning er gode hjælpemidler til at få det bedre, ligesom naturen også er en god heler.
forskningen siger at mennesker med psykiske udfordringer, blandt andet psykoser, får det bedre når de stopper med at ryge, så jeg tænker at begynde at ryge, ville forværre din psykose/forlænge den.
Nikotin påvirker jo signalstofferne i hjernen, ligesom THC påvirker signalstofferne i hjernen, så derfor vil jeg ikke anbefale at du ryger.
Kort svar – hvis du skal have det uddybet, så skriv lidt mere.
mvh
Flemming