Pige / kvinde21 år
En gang i mellem når jeg tager LSD, får jeg enormt ondt i maven. En sådan koncentreret smerte i bunden, somom noget sidder fast. Har set nogle andre online have det problem, og tage andre stoffer til at undgå smerten (no thank you) – men jeg vil egenligt bare gerne høre om det er noget at være bekymret over, og hvad jeg ellers kunne gøre ved det?

Svar fra rusmiddelekspert Thorsten Hauerslev Larsen
Hej – Tak fordi du deler din oplevelse med os.
Det er forståeligt, at du er bekymret for dine mavesmerter, når du tager LSD. Det er vigtigt at tage sådanne ting alvorligt, og jeg vil gerne byde ind med mine tanker.
Først og fremmest er det vigtigt at sige, at jeg ikke er læge. Hvis du oplever vedvarende eller stærke smerter, bør du altid kontakte din læge. De kan undersøge dig og finde ud af, hvad der er galt.
Når det er sagt, er der flere mulige årsager til, at du får mavesmerter, når du tager LSD:
1. Fysisk reaktion: LSD kan påvirke kroppen på forskellige måder. Nogle mennesker oplever ubehag i maven som en bivirkning. Det kan skyldes ændringer i blodtryk, hjertefrekvens eller muskelspasmer.
2. Psykisk reaktion: Angst og ubehag under en LSD-tur kan også give fysiske symptomer som mavesmerter. Det kan være svært at skelne mellem, om det er fysisk eller psykisk.
3. Urenheder i stoffet: Hvis LSD’en er blandet med andre stoffer, kan det være årsagen til mavesmerterne. Det er altid risikabelt at tage stoffer, man ikke ved, hvad indeholder.
4. Underliggende helbredsproblemer: I sjældnere tilfælde kan mavesmerterne være et tegn på et helbredsproblem, der bliver værre af LSD-brugen.
De fleste mavesmerter, som folk oplever, når de tager LSD, hører under den første kategori. Men for at være sikker, er det altid en god idé at kontakte din læge.
Med venlig hilsen,
Thorsten